حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی از دفاتر قانونی شرکتها را می توان یکی از مهمترین اقدامات تامین اجتماعی در قبال کارفرمایان دانست . خاستگاه قانونی حسابرسی بیمه تامین اجتماعی مفاد ماده ۴٧ قانون تامین‌اجتماعی می باشد که بر اساس آن سازمان تامین اجتماعی از طریق موسسه حسابرسی تامین اجتماعی می‌تواند به منظور تعیین حق‌بیمه کارکنان کارفرما و همچنین محاسبه و وصول حق بیمه قراردادهای منعقده در شرکت با سایر اشخاص  ، دفاتر  قانونی را مورد حسابرسی و بازرسی قرار دهد و دراین صورت کلیه شرکتها موظف خواهند بود با حسابرسین سازمان تامین اجتماعی همکاری کامل را مبذول نموده  و دفاتر قانونی ، اسناد و مدارک و سیستم حسابداری  خود  را بابت انجام این امر در اختیار حسابرسان سازمان  قرار دهند .

لازم به توضیح است عملیات حسابرسی توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی صورت می پذیرد و درصورت صلاحدید موسسه به جهت انجام عملیات حسابرسی از خدمات کارگزاری ها و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی نیز استفاده می گردد . همچنین لازم به ذکر است کارفرما اختیاری درخصوص انتخاب مرجع رسیدگی کننده ندارد و این امر به تشخیص موسسه حسابرسی تامین اجتماعی می باشد .

” حسابرسی توسط سازمان تامین اجتماعی براساس مفاد ماده 47 قانون تامین اجتماعی انجام می گردد ” 

با عنایت به موضوع فوق کلیه کارفرمایانی که دارای شخصیت حقوقی می باشند و پرسنل آنها  تحت پوشش  بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند براساس تعیین اولویت ها می توانند مورد حسابرسی بیمه تامین اجتماعی واقع گردند .

باید گفت براساس بخشنامه های جاری تا سال 1396 تعداد سال هایی که مورد حسابرسی  واقع میگردید شامل 10  سال آخر فعالیت بود که کلیه کارفرمایان مشمول می بایستی اقدام به ارائه اسناد و مدارک می نمودند .

از تیر ماه 1396  براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مورخ  31 تیر ماه 1396 حسابرسی بیمه ای تنها محدود به سال آخر مالی گردید که  براساس رویه حال حاضر موسسه حسابرسی تامین اجتماعی حسابرسی تنها از سال آخر فعالیت منطبق با سال مالیاتی شرکتها صورت می پذیرد . لازم به ذکر است براساس مصوبه مذکور در مواردی حسابرسی بیمه ای تنها محدود به سال آخر نبوده و می تواند تا 10 سال نیز گسترش یابد . مواردی که موسسه حسابرسی می تواند دفاتر کارفرما را برای دوره های بیش از یک سال مورد حسابرسی قرار دهد به شرح زیر می باشد :

موارد حسابرسی تامین اجتماعی  بیش از یکسال :

  • درصورتی که توسط پرسنل شاغل در کارگاه از کارفرما شکایت شده باشد
  • درصورتی که کارفرما مفاد ماده 38 قانون تامین اجتماعی را رعایت ننموده باشد
  • درصورت عدم همکاری کارفرما با حسابرسان تامین اجتماعی در حسابرسی های قبلی
  • درصورتی که شرکت درخواست مفاصا حساب بدون اعمال ضریب نموده باشد
  • درصورتی که نقل و انتقالی صورت پذیرفته باشد

همچنین باید گفت پس از انجام حسابرسی بیمه تامین اجتماعی توسط موسسه حسابرسی سازمان از سال مورد نظر و پرداخت بدهی اعلام‌شده از این بابت توسط  شرکت  ، کلیه بدهی‌های برآوردی محاسبه شده قبلی حذف خواهد گردید و لذا کارفرما  فاقد بدهی نزد سازمان خواهد بود.

کلیه  کارفرمایان درصورت حسابرسی بیمه تامین اجتماعی و اعلام بدهی از این بابت به ایشان می توانند  به بدهی اعلامی براساس حسابرسی تامین اجتماعی همانند سایر بدهی ها براساس ضوابط سازمان اعتراض نموده  و از این بابت مشمول جریمه نخواهند شد . ترتیب مراجع رسیدگی به بدهی شامل  هیئت بدوی تشخیص مطالبات ، هیئت تجدید نظر تشخیص مطالبات و دیوان عدالت اداری می باشد .

در خاتمه باید گفت با عنایت به توضیحات فوق انجام حسابرسی بیمه ای توسط سازمان تامین اجتماعی براساس قوانین و مقررات موضوعه صورت می پذیرد و کلیه کارفرمایان و شرکتهایی که بخشی و یا تمام پرسنل آن تحت پوشش سازمان می باشد بایستی مقررات آن را رعایت نموده و همکاری های لازم را با موسسه حسابرسی تامین اجتماعی انجام دهند  ولازم به ذکر است عدم همکاری با سازمان تامین اجتماعی به منظور حسابرسی از دفاتر قانونی تبعات سنگینی برای شرکت به همراه خواهد داشت .

—————————————————————————————————

تماس با تامین مشاور

برای تماس با  تامین مشاور ارائه دهنده مشاوره تامین اجتماعی  درخصوص حسابرسی بیمه تامین اجتماعی به  کلیه شرکتها ، سازمانها و اشخاص حقیقی می توانند از راه های ارتباطی به شرح زیر با تامین مشاور در تماس باشند . راههای ارتباطی به گونه ای برنامه ریزی گردیده که امکان پاسخ گویی در هز شرایط امکان پذیر باشد .

تلفن های مرکز مشاوره تامین اجتماعی  :        

     021-86081846

     021-86085264

بازگشت به صفحه اصلی

 

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *