کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟

اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی

کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟

کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟

کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟

درپاسخ به سوال کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟  ابتدا لازم است شکل حقوقی سازمان مشخص گردد .در ابتدا بایستی سازمانها را به دو بخش شخصیت حقوقی دولتی و شخصیت حقوقی خصوصی تقسیم نمود .

1- انواع اشخاص حقوقی دولتی

الف) سازمان های مجری فعالیت های از نوع دولتی (غیرانتفاعی )

این گونه سازمانها به منظور اجرای بخشی از برنامه های اقتصادی ،فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی دولت تاسیس گردیده اند و لذا به جهت  تحصیل درآمد ایجاد نشده و از منابع بودجه دولت استفاده می نمایند . اینگونه سازمانها شامل وزارتخانه ها و موسسات دولتی ، دانشگاه ها ، نظام پزشکی و … می باشند . لازم به توضیح است  اینگونه سازمانها به موجب قانون خاص به وجود می آیند و به محض ایجاد و بدون نیاز به ثبت، دارای شخصیت حقوقی می شوند. و  برای فعالیت نیازمند ثبت نخواهند بود .

ب) سازمان های دولتی مجری فعالیتها ( شرکتهای دولتی )

این گونه سازمانها دارای فعالیتهای اقتصادی می باشند و علاوه بر اینکه  از محل درآمد کسب  شده هزینه های تولید کالا و خدمات را تامین می نمایند ، بخشی از درآمد را در اختیار دولت قرار می دهند . این گونه سازمانها شرکتهای دولتی می باشند .

2- انواع اشخاص حقوقی خصوصی

اشخاص حقوقی خصوصی به دسته های ذیل تقسیم می شوند :

الف ) شرکت های تجاری :

اشخاص حقوقی که در قالب های موجود در حقوق تجارت تشکیل شده اند یا فعالیت معمول خود را انجام اعمال تجاری قرار داده اند.

ب ) موسسات غیرتجاری :

بنا بر ماده 1 آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری، اشخاص حقوقی هستند که برای مقاصد غیرتجاری ازقبیل امور علمی و ادبی یا امور خیریه تشکیل می شوند ، اعم از آن که موسسین قصد انتفاع داشته با نداشته باشند.

این موسسات بنا بر ماده 2 آیین نامه مزبور خود به دو قسم منقسم می گردند :

– موسسات انتفاعی : اشخاص حقوقی که هر چند تاجر نیستند، اما برای جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور تشکیل شده اند ، مانند موسسات خدمات حقوقی ، موسسات آموزش آزاد و موسسات خدمات مشاوره ای.

– موسسات غیرانتفاعی : اشخاص حقوقی که نه تاجر اند و نه برای کسب سود و انتفاع تشکیل شده اند، بلکه هدفشان اعمال غیرانتفاعی یا عام المنفعه است، مانند موسسات آموزش های رایگان ، جمعیت های حمایت از محیط زیست و انجمن های خیریه. به این موسسات، سازمان مردم نهاد ، سمن یا NGO نیز گفته می شود.

ج ) موقوفات

بنا بر ماده 3 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه (مصوب 2/ 10/ 1363 )، هر موقوفه دارای شخصیت حقوقی است و متولی یا سازمان حسب مورد نماینده آن می باشد. بنابراین مشاهده می شود که موقوفات چه وقف عام و چه وقف خاص باشند، دارای شخصیت حقوقی اند و در صورت نصب متولی از سوی واقف، متولی نماینده موقوفه محسوب شده، در غیر این صورت سازمان اوقاف متولی آن است.

پاسخ به سوال کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟

لازم به توضیح است درخصوص اینکه کدام اشخاص ملزم به رعایت قوانین تامین اجتماعی هستند ؟ در تمامی موارد بالا تنها اشخاص حقوقی دولتی که هزینه های آن از محل ردیف بودجه دولت تامین می گردد و فاقد هرگونه پرسنل استخدامی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می باشند در ردیف شرکتها و سازمانهای تحت پوشش قانون تامین اجتماعی قرار نمی گیرند . به عبارت دیگر کلیه اشخاص دیگر مشمول  رعایت الزامات قانون تامین اجتماعی می باشند .

خدمات مشاوره تامین اجتماعی

 

—————————————————————————————————

تماس با تامین مشاور

برای تماس با  تامین مشاور ارائه دهنده مشاوره تامین اجتماعی به  کلیه شرکتها ، سازمانها و اشخاص حقیقی می توانند از راه های ارتباطی به شرح زیر با تامین مشاور در تماس باشند . راههای ارتباطی به گونه ای برنامه ریزی گردیده که امکان پاسخ گویی در هز شرایط امکان پذیر باشد .

تلفن های مرکز مشاوره تامین اجتماعی  :        

     021-86081846

     021-86085264

بازگشت به صفحه اصلی

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *